km0_amb_lema

Per aquelles persones alienes a la metodologia àgil SCRUM, ben segur que els termes utilitzats en aquest post els poden semblar xinès. D’ara en endavant, intentarem explicar-vos amb altres paraules com estem treballant amb aquesta metodologia, què vàrem fer i el perquè el dia de la demo.

Com molts ja sabeu, l’equip del projecte Mobilitat Km0 fa servir, – si més no ho intentem -, la metodologia SCRUM, amb l’objectiu d’adaptar-nos millor a les necessitats del client (tot el Personal d’Administració i Serveis de la UPC) i anar presentant uns resultats tangibles de manera regular. Què ens aporta tot això com a equip? Saber en tot moment en quina fase ens trobem i autogestionant-nos el treball, ser més creatius, més motivats i gaudir del desenvolupament del projecte. Es pot demanar més?

Scrum es basa en la creació de cicles breus, anomenats sprints, amb una durada de 3 o 4 setmanes, a la fi del qual s’ha de presentar un resultat, un “lliurable”, un prototip, al client. El prototip vindria a ser una aproximació tangible del producte per mostrar al client i que ens serà molt útil per aprendre, explorar o realitzar proves. La presentació d’aquest prototip, anomenada “demostració” (demo) ens atorga una retroalimentació primerenca molt profitosa per a la presa de decisions.

En el transcurs d’un “sprint”, els membres de l’equip van mantenint reunions curtes i periòdiques per anar treballant en el compliment dels requisits definits a l’inici del mateix. En el nostre cas, l’objectiu del segon sprint va ser definir tot el procés vinculat a una sol·licitud de mobilitat Km0 i el prototip, l’enregistrament d’uns jocs de rol proposats en la demo.
Animats per la nostra facilitadora, Patricia Duarte, vàrem avançar la data prevista en un primer moment per a la demo, tot aprofitant la convocatòria Checkpoint Nexus24. El dimarts 24 de gener, al Gimnàs Nexus24, vàrem donar inici a la presentació del prototip.

L’ordre del dia va ser molt atapeït. En poc més d’una hora i mitja, els assistents havien de presentar-se, dur a terme una activitat de preparació (warm-up), participar en un joc de rols i fer el tancament amb una retrospectiva (retro) amb l’objectiu de millorar i evolucionar el procés de gestió. I ho vàrem aconseguir, això si, gràcies a la planificació i bon enteniment de l’equip, i l’inestimable participació d’un bon grapat de companys amb moltes ganes d’ajudar.

La presentació dels assistents va ser ràpida i divertida gràcies a l’activitat anomenada “els llumins” (+ info), seguida d’una de warm-up basada en la combinació de números per equips (+ info).

A continuació, una de nosaltres va dibuixar l’hipotètic procés de sol·licitud d’una mobilitat amb els agents implicats, junt a la proposta de recursos a usar tant en la comunicació entre unitats sol·licitants i acollidores, com en la gestió del coneixement adquirit després de realitzar la mobilitat.

Repartits els 8 diferents rols (responsable sol·licitant, sol·licitant, tutor, responsable tutor amb una actitud reticent o facilitadora), els vàrem proposar una combinació de 4 rols i després de deixar una estona per preparar la simulació, la van dur a terme.

foto6

Amb aquest joc de rol, varen sorgir situacions previstes, però d’altres que no havíem contemplat. Es van usar els “recursos” que els havíem proposat, però també se’n varen comentar de nous.

Al final del joc de rol, com a resum de l’activitat i per tal de recollir l’opinió del tots els assistents, els vàrem demanar que indiquessin els canals per dur a terme la sol·licitud i els canals per compartir el coneixement adquirit s’estimaven més.

foto4-1

Els darrers minuts, els vàrem dedicar a la retro, una eina que ens va oferir informació molt valuosa i que podeu veure a continuació.

foto5

El resultat va ser molt enriquidor, van sortir moltes idees per a millorar el prototip. Des d’aquí l’agraïment als companys que van voler compartir amb nosaltres aquesta estona i inquietuds, invertint un temps valuosíssim. Sense ells no hagués estat possible.

La valoració d’aquesta experiència ha estat molt positiva, ens ha ajudat a créixer com a equip i augmentar la nostra motivació. Així doncs, tots aquells que estigueu pensant en organitzar una demo, no us ho penseu més i llenceu-vos a la piscina!!

Advertisements