Ja hem acabat el primer round! Han estat tres intenses sessions de 5 h on hem compartit amb 23 persones el procés d’aprenentatge del treball col·laboratiu. Aquestes persones formen els equips dels tres projectes seleccionats en aquesta primera convocatòria: Banc de Coneixements UPC (BdC UPC), Compartim un cas d’èxit: gestió electrònica de compres i viatges (ViaComp) i Student Engagement. Havíem preparat amb molta il·lusió aquesta activitat formativa d’IMPULS als projectes, amb el suport del SDP i amb la voluntat de transmetre la nostra experiència com a equip coordinador -no perquè ens considerem uns especialistes- i l’objectiu d’elaborar els plans de treball dels projectes.

A partir d’aquest moment comença un viatge en què els tres equips seguiran practicant amb el treball col·laboratiu i faran realitat els seus plans de treball. Us expliquem tot seguit com ha anat el curs, i en un proper post la reflexió que fem sobre el mateix. Podeu trobar informació molt més detallada a la bitàcora del curs, així com les imatges.

Les quatre regles del Col·laboratori

Per emmarcar el curs vam imaginar que els participants entraven en un laboratori una mica especial, el Col.laboratori Nexus24. Els riscos eren evidents, i calia advertir els participants deixant les coses clares. Amb quatre regles ben formulades i una advertència (“Hi ets perquè vols”) en vam tenir ben bé prou, i no dubteu que les hem fet anar uns quants cops durant les tres sessions.

DSC01949

Sessió 1. Equips i confiança

El primer dia el vam dedicar íntegrament a explicar els fonaments del treball col·laboratiu, i a practicar amb la confiança per consolidar el grup. No es pot fer en 5h, és una feina de mesos, però sí que podem aprendre la importància de confiar en l’equip i eines per saber de quin peu calça cadascú, els rols que creiem que tenim i el que ens atorguen, i altres eines que fan més fàcil la convivència. @Tejeredes ens va donar suport en aquest primer dia amb les seves eines i experiència, i per debatre sobre el treball col·laboratiu vam fer servir aquest fantàstic post de l’Amalio Rey “Co-Skills: principios para colaborar bien“. En aquesta imatge podeu veure com de confiats van acabar els participants.

DSC02091

Sessió 2. Eines socials i tecnològiques

El segon dia, un cop establerta de manera molt incipient una mínima base de confiança que ha d’anar a més, ens vam proposar traslladar als participants un conjunt d’eines per fer més eficient el treball col·laboratiu. De fet en vam aprendre també unes quantes nosaltres, que és la gràcia d’obrir el coneixement. Tecnologia TIC però també mètodes “humans” o socials per posar-nos d’acord, valorar idees, dissenyar, tenir en compte l’usuari, escalfar-nos o relaxar-nos. En aquesta sessió vam comptar amb la participació d’en Ricardo de la Vega que ens va introduïr la metodologia dels rols de Belbin. Els participants vam començar a experimentar amb les eines documentant-les. Aprendre fent en estat pur, i treballant orientats a resultats. Menys parlar i més fer era una de les quatre regles del curs.

DSC02210

Sessió 3. El pla de treball

I finalment, un cop teníem l’equip una mica cohesionat i una mica de pràctica amb les eines, tocava posar fil a l’agulla i definir el pla de treball. Els equips ja havien treballat “fora d’hores” i tenien la feina avançada, així que va ser fàcil començar a omplir les plantilles, però a diferència d’un projecte clàssic vam començar a practicar amb metodologia SCRUM avançant per iteracions, i va resultar un contrast molt interessant amb la manera de treballar a què estem acostumats. Després de quatre iteracions els plans de treball estaven ja molt avançats, i ara només queda ja posar-los en marxa durant les properes setmanes.

L’equip de coordinació hem fet també la nostra valoració particular del curs, que podreu llegir properament en una nova entrada, però en qualsevol cas estem contents per haver estat capaços de formar i aprendre, de tirar el projecte endavant i de comptar amb la participació de 23 persones entusiastes per aprendre i treballar d’una altra manera. A tothom, participants i col·laboradors, gràcies! Això tot just acaba de començar…